Olenko oikeutettu sairauskassan jäsenyyteen?
Tradekan sairauskassaan kuuluvat kassan säännöissä mainitut työnantajat ja heidän työntekijänsä.
- Jos työsuhteesi on toistaiseksi voimassaoleva, tulee sinusta sairauskassan jäsen koeajan jälkeen.
- Jos olet osa-aikaisessa työsuhteessa, pitää keskimääräisen työaikasi olla työsopimuksessa vähintään 10 tuntia/viikko tai 30 tuntia/kolme viikkoa.
- Jos olet määräaikaisessa työsuhteessa, joka kestää yli 6 kuukautta, tulet sairauskassan jäseneksi koeajan jälkeen. Lisävaatimuksena on, että tämä työ on pääasiallinen toimeentulosi.
Jäsenyys kassaan päättyy, kun kassan jäsen eroaa kassan piiriin kuuluvan työnantajan palveluksesta, siirtyy eläkkeelle tai saa pääasiallisen toimeentulonsa muualta. Jäsenelle ei erotessaan palauteta maksettuja jäsenmaksuja.
Mikä on sairauskassa?
Tradekan sairauskassa toimii sairausvakuutuslain mukaisena työpaikkakassana eli se ratkaisee sairausvakuutuslain mukaiset Kela-hakemukset. Sairausvakuutusasiasi hoidetaan siis sairauskassan kautta ja kassasta saat neuvoja sairausvakuutuslain mukaisten etuuksien hakemiseen. Lisäksi sairauskassa korvaa lisäetuuksina esimerkiksi silmälaseja ja hammaslääkärikäyntejä. Katso Korvaukset-sivulta, mistä kaikesta saat korvauksia.
Meneekö jäsenmaksu automaattisesti?
Kyllä, kassan jäsenmaksu peritään sairauskassan jäsenten palkasta automaattisesti. Jäsenmaksu on 0,75% bruttotuloista, kuitenkin enintään 420 euroa kalenterivuodessa. Jos esimerkiksi tienaat bruttona 2 000 euroa kuukaudessa, on jäsenmaksusi 15 euroa kuukaudessa eli 180 euroa vuodessa.
Kassan tarjoamat lisäedut ja osa hallintokuluista rahoitetaan jäsenmaksujen lisäksi työnantajien kannatusmaksuilla. Lisäksi osana Tradeka-konsernin vastuullisuusstrategiaa myös Tradeka-Yhtiöt Oy osallistuu kassan toiminnan rahoittamiseen maksamalla osan kaikkien jäsenten jäsenmaksuista. Sairauskassan sääntöjen mukaan kassan hallitus voi korottaa tai alentaa jäsenmaksua määräajaksi.
Miten todistan sairauskassan jäsenyyteni?
Jäsenyys todistetaan Kela-kortilla.
Saat kotiisi Kelalta uuden Kela-kortin, kun sinusta tulee Tradekan sairauskassan jäsen. Uudessa kortissa on merkintä sairauskassan jäsenyydestä.
Kun jäsenyytesi päättyy, saat Kelalta taas uuden kortin.
Milloin kustannuksia korvataan?
Korvausta maksetaan ainoastaan sairauskassan jäsenyyden aikana syntyneistä kustannuksista. Jäsenellä ei ole oikeutta kassan korvauksiin palkattomien poissaolojen kuten vuorotteluvapaan, opintovapaan tai hoitovapaan ajalta.
Kustannusten katsotaan syntyvän silloin, kun hoito annetaan tai tutkimus suoritetaan. Korvausten vuotuisia enimmäismääriä tarkasteltaessa korvausperuste määräytyy hoitoajankohdan mukaan, ei sen mukaan, milloin kustannukset on maksettu.
Jotta sairauskassa korvaa käyntisi, sinulla pitää olla psykiatrin erikoislääkärin, suu- ja leukakirurgian erikoislääkäri ja hammaslääkärin määräys ennen kuin hakeudut hoitoon tai tutkimuksiin. Tutkimus- ja hoitomääräys on voimassa yhden vuoden ja hammaslääkärin määräys suuhygienistille kaksi vuotta. Muuten hoito ja tutkimus ei edellytä lääkärin lähetettä.
Onko korvauksissa rajoituksia?
Sairauskassan jäsenelle ei makseta korvauksia, jos hän sairastuu työnseisauksen (lakko) tai palkattoman vapaan aikana.
Miten haen korvauksia?
Yleensä korvauksia haetaan Kelan hyväksymillä hoitopaikan täyttämillä lomakkeilla, mutta jos Kela-korvaus on jo vähennetty, riittää pelkän laskun toimittaminen kassaan.
Myös julkisen terveydenhoidon lasku riittää hakemukseksi. Maksa lasku ensin ja toimita se sitten sairauskassaan.
Jos lähetät hoitopaikan esitäyttämän korvaushakemuslomakkeen, liitä mukaan myös kopio kuitista ja hoitopaikasta saamasi selvitys annetusta hoidosta. Voit toimittaa nämä myös suoraan Kelaan Kelan asiointipalvelun kautta viestinä. Jos haet useita korvauksia yhtä aikaa, riittää yksi korvaushakemus.
Muista säilyttää alkuperäiset kuitit itselläsi ja toimita ne pyydettäessä kassaan.
Hae korvausta 6 kuukauden sisällä siitä, kun olet saanut hoitoa tai käynyt tutkimuksessa.
Voit toimittaa hakemuksesi
- sähköisen asiointipalvelu Iriksen kautta
- postitse
Jaakonkatu 3, 01620 Vantaa - verkossa
Kelan hakemukset voit toimittaa Kelan asiointipalvelun kautta.
Iris sähköinen asiointipalvelu
Palveluun pääset kirjautumaan tästä linkistä Omasairauskassa tai https://tradeka.omasairauskassa.fi/.
Jos olet uusi eAsiointi Iriksen käyttäjä, tulee sinun ensin hyväksyä omien tietojesi sähköinen käsittely menemällä osoitteeseen https://tradeka.omasairauskassa.fi/ ja kirjatumalla palveluun Suomi.fi-tunnuksilla. eAsioinnin aktivoinnissa menee 1-3 arkipäivää, jonka jälkeen voit alkaa tekemään hakemuksia. Saat sähköpostiisi viestin palveluun liittymisestä.
Voit käyttää Iris-palvelua kaikilla yleisimmillä selaimilla. Suosittelemme, että käytät tuettujen selainten uusimpia versioita. Vältä käyttämästä palvelua Internet Explorer –selaimella (IE).
Mikäli et pääse kirjautumaan pankkitunnuksillasi, virhe ei välttämättä johdu Iris-ohjelmasta.
Tyhjennä selaimen välimuisti ja koita kirjautua uudelleen. Voit myös kokeilla kirjautumista toisella selaimella. Mikäli et edelleenkään pääse kirjautumaan tai ohjelma antaa virheilmoituksen, ota yhteyttä sairauskassaan.
Iriksen kautta voit:
- hakea korvausta vakuutuskassan lisäetuuksista
- seurata hakemuksesi etenemistä käsittelyssä
- tarkistaa korvaustietojasi
Huom! Jos Kela-korvausta ei ole vähennetty valmiiksi, toimita asiakirjat OmaKela palveluun. Käsittelemme Kela-hakemuksen.
Vinkkejä sähköisen hakemuksen tekoon
- skannaa tai kuvaa hakemukseesi liittyvät tositteet (kuitti, lasku, lähete)
mene osoitteeseen https://tradeka.omasairauskassa.fi/ ja kirjaudu ohjelmaan - valitse Korvaukset välilehdeltä painike ”Tee uusi korvaushakemus”
- seuraa kuvaruudulla olevia ohjeita
- lisää tarvittavat liitteet (kuitti, lasku, lähete)
- lähetä hakemus
Jos kuvaat asiakirjan kännykkäkameralla/kameralla:
- kuvaa asiakirjan esim. laskun kaikki sivut
- ota kuva niin että kaikki kuitissa/laskussa olevat tiedot ovat luettavissa
- jos Kela-korvausta ei ole vähennetty valmiiksi, toimita hakemus suoraan Kelaan OmaKela-palvelun kautta
Miten käytän Iristä
- Tunnistaudu Suomi.fi-palvelussa osoitteessa www.tradeka.omasairauskassa.fi
- JATKA PALVELUUN
- Valitse yläpalkista UUSI HAKEMUS
- Täytä korvausrivit, valitse alhaalta LISÄÄ RIVI
- Valitse avautuvasta valikosta korvauslaji, esim hieronta.
- Täytä kohtaa kustannus; maksettu euromääräinen summa
- Käyntipäivän kohtaan järjestyksessä kuukausi-päivä-vuosi
- Lisää liite kohdasta VALITSE LIITE
- Kun liite lisätty, oikealta alhaalta valitse TALLENNA
- Tämän jälkeen voit lisätä hakemukseesi LISÄÄ RIVEJÄ , esim poliklinikkakäynti
- Tai voi valita alhaalta kohdan SEURAAVA, jos hakemukseen ei ole tarkoitus lisätä enempää korvausrivejä.
- Tarkista PANKKITIEDOT
- Valitse SEURAAVA, kun tilinumero on tarkistettu
- LISÄTIEDOT kohdassa voit antaa hakemukselle nimikkeen, lähettää siihen lisätietoa sekä lisätä hakemukseen liittyviä täydentäviä liitteitä
- Valitse alhaalta SEURAAVA
- Tarkista hakemus ja valitse LÄHETÄ
Miten toimin, jos en ole tyytyväinen korvauspäätöksiin?
Jos et ole tyytyväinen korvauspäätöksiin, voit hakea niihin muutosta. Kassa auttaa ja neuvoo sinua valitus- ja muutosasioissa. Muutoksenhakuohjeet täällä.
Sairausvakuutuslain mukaisista korvauksista muutosta haetaan ensin sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalta ja tämän jälkeen tarvittaessa vakuutusoikeudelta.
Kassan maksamista lisäetuuksista voit pyytää ratkaisusuosituksen Vakuutus- ja rahoitusneuvonnasta.